• Objavljeno: 15. 01. 2015
    Ko želiš nekomu svetovati (pomagati), včasih ne veš, kje začeti (oz. tako je bilo pri meni glede tega bloga) in ob prebiranju raznih strokovnih in verjetno nestrokovnih besedil, sem opazil članek, ki mi je dal idejo, za katero menim, da bi vam lahko bila v pomoč, prav tako pa se mi zdi primerna »prva« tema. Tako vam bom v svojem prvem blogu skušal razložiti, kaj morate vedeti o (vašem) trenerju in vam s tem olajšati (mogoče pa tudi otežiti) odločitev, katerega trenerja si izbrati oz. na kaj je dobro biti pozoren pri odločanju, komu boste zaupali svoj čas in denar! Prav tako pa je koristno vedeti, kaj trener pričakuje od vas, kajti rezultat treninga/vadbe je odvisen od vaše volje in želje! Govorim seveda o trenerjih za splošno populacijo in ne o športnih trenerjih! Športno treniranje je popolnoma drugo področje, kjer veljajo drugačna pravila in o tem mogoče kdaj drugič.

    Verjetno se (vsi) trenerji ne bodo strinjali z besedilom spodaj in vsak ima pravico (in dolžnost), da si ustvari svoje mnenje. Konec koncev, če si v življenju vsem všeč, potem delaš nekaj narobe!

    Mnenje ljudi, strokovnost trenerjev in »nova stvar«!

    V današnjem času je veliko (negativnih) mnenj o trenerjih oz. posameznikih, ki se ukvarjajo z osebnim ali skupinskim vodenjem treningov oz. vadb. Napačno vodenje, neutemeljene oz. lažne obljube, pomanjkanje integritete in strokovnega znanja ter izkoriščanje in lov za zaslužkom so postali že skoraj sinonim za osebnega ali »skupinskega« trenerja danes.

    Potrebno se je zavedati, da je izbira (določenega) trenerja in tudi vadbe, čustveno naravnana in to je razlog, zakaj nekateri dejansko (lahko) izkoriščajo tako odločitev sebi v prid. Odločitev za treniranje pod vodstvom trenerja je samovoljna in trener nima predpisanega/določenega strokovnega področja oz. znanja, tako da noben ne ve natančno, kaj bi moral (njegov) trener vedeti oz. znati. Tudi večina trenerjev samih verjetno ne ve(mo) natančno, kaj bi morali znati, ko gre za treniranje za splošno zdravje, temveč si sami ustvarijo predstavo o tem na podlagi svojega (strokovnega) znanja. Obstaja več tipov usposabljanj na področju treniranja in trenerstva in vsak (bodoči) trener se verjetno odloči za smer, s katero se najbolj poistoveti oz. ima svoje osebne razloge, zakaj si je izbral določen tip usposabljanja/izobraževanja.

    Ker sem začel s temo o usposabljanju in licenciranju, lahko povem, da je tudi na tem področju nekaj nejasnosti (in mogoče tudi nereda). Izobraževanja za trenerja so danes precej razširjena in težko je oceniti (strokovno) kvaliteto prav vseh. Seveda obstajajo zelo dobra usposabljanja in viri za trenerje vendar celotna slika je precej nejasna. Skoraj vsak se danes lahko »označi« za trenerja/-ko, tudi brez (zahtevane) izobrazbe ali usposabljanja.

    Adi M., kondicijski trener - Motus

    »Fitnes« industrija oz. industrija »zdravja in gibanja« je danes tako močna in vplivna, kar se odraža tudi pri poklicu trenerstva. Trenerji lahko hitro padejo v prepričanje (s strani industrije ali pa povpraševanja), da je »nova stvar« boljša od prejšnje, s tem se hitro prekine konstantnost določenega programa, ki je nujno potrebna za dolgoročne rezultate. Ne smemo pa pozabiti tudi na finančni vidik, ko gre za nakup novih (»vedno najboljših in najbolj učinkovitih«) rekvizitov. Tudi izrazi, kot so metabolični trening, funkcionalni trening, »core« trening, trening za hujšanje in verjetno še nekaj drugih izrazov, se danes uporabljajo tako pogosto, da so (vsaj meni) izgubili ves svoj pomen.

    Zakaj trenirati?

    Stroški življenja so vedno večji in s tem tudi stroški zdravstvenih storitev! Dejstvo, da današnja generacija in generacije za nami ne bodo mogle »slediti« tem povečanim stroškom je strašljiva. Zato mora biti preventivna medicina prioriteta! Vadba oz. treniranje dokazano zmanjša možnosti za različna bolezenska stanja, kot npr. rakavih obolenj, diabetesa, srčnih bolezni in celo demence. Osebno in/ali »skupinsko« treniranje lahko spremeni življenje posameznika/-ce.

    Trenerstvo je oz. bi moralo biti enako »redni zaposlitvi« in ne samo kot popoldanska dejavnost ali nekaj za dodatni zaslužek. Poučevanje pravilne tehnike (gibanja) in širjenje znanja o aktivnem slogu življenja je največje orožje za zmanjšanje poškodb in bolezni, prav tako pa na ta način lahko pomagamo ljudem, da živijo bolj izpopolnjeno življenje in prihranijo (veliko) denarja pri zdravstvenih stroških. To bi moral biti glavni cilj tako treninga samega kot seveda trenerja in trenerstva!

    Kje so »radiatorji«?

    Ne boste verjeli ampak tudi trenerji si privoščijo oz. privoščimo dodaten kos torte in celo kdaj ne naredimo treninga, ko bi ga morali. Treniranje nam je (očitno) zelo pomembno, vendar to ni nekaj o čemer razmišljamo od jutra do večera. Življenje ni samo delo in čeprav uživam v tem kar počnem, si želim početi tudi druge stvari ter se zabavati in družiti z ljudmi izven »delovnega časa«. To seveda ne pomeni, da ne obstajajo trenerji, ki so popolnoma predani načinu življenja, ki se osredotoča na treninge (in videz). Držijo se stroge diete oz. načina prehranjevanja, trenirajo mogoče večkrat na dan ter spijo 9-12 ur vsako noč in če jim to ustreza, ni s tem nič narobe, vendar je bolj pomembno vprašanje, kaj vam ustreza in kakšne so vaše želje in cilji!

    Soditi osebo le po videzu, se mi ne zdi najbolj primeren način izbire trenerja! Način, s katerim je trener prišel do svoje postave je verjetno potekal z leti preizkušanja, napak in protokolov, katerim »navaden« posameznik/-ca ne bi mogel/-a slediti (z besedo »navaden« mislim na osebo, ki se ne ukvarja izključno s treniranjem in videzom ampak sledi svojemu dnevnemu urniku in obveznostim, kot npr. delo, družina in ostale aktivnosti!). Pomembno je vedeti, da nekdo, ki je v dobri formi oz. »je izklesan«, ne pomeni, da zna tudi vam pomagati, da boste »izklesani«.

    Razlikujete se verjetno v vsem, od dnevnih obveznosti do samih telesnih značilnosti. Genetika ima pomemben vpliv na odziv oz. prilagoditev na določen tip vadbe/treninga, kar dokazujejo tudi različne študije.

    Čeprav se mi zdi (zelo) pomembno, da trener prakticira to, kar uči, vendar (kot lahko razberemo iz prejšnjega odstavka) to ni edini pokazatelj tega, koliko lahko vam pomaga pri vaših ciljih. Večina vrhunskih športnikov ima trenerje, ki so (skoraj zagotovo) slabši od svojih varovancev v športni disciplini, vendar so z leti študiranja in raziskovanja postali strokovnjaki na področju treniranja ter na ta način lahko pomagajo svojim varovancem. Torej, čeprav tvoj oz. vaš trener nima »radijatorjev« na trebuhu, ne pomeni, da vam ne more pomagati, da dobite svojega! Pomeni samo, da se je trener odločil za zdrav način življenja, ki pa ne vključuje načina prehranjevanja za izklesan trebuh.

    Najboljši program vadbe/treniranja je vedno tisti, kateremu boste lahko sledili. Naloga trenerja je, da sestavi učinkovit program, ki bo ustrezal vašemu načinu življenja in dnevnim obveznostim, prav tako pa se mora zavedati vaših omejitev (zdravstvenih, anatomskih ali kakšnih drugih)!

    Kje je »musklfibr«?

    »No pain no gain« ste verjetno slišali neštetokrat in upam, da ne sledite temu »načelu«. Ne boste verjeli ampak moj cilj je, da vas nič ne boli! Ko mi nekdo reče, da je čutil/-a bolečine v mišicah še 5 dni po treningu, si v mislih ne dam »petke« ampak razmislim, kaj in česa je bilo preveč v tistem treningu, kajti želim, da se lahko brez bolečin usedete na stol in ne s stiskanjem zob (in verjetno kakšno kletvico v mislih).

    Če poenostavim razlago, je »musklfibr« posledica nove vaje, povečane intezivnosti ali podaljšanega časa pri izvedbi vaje oz. treninga, kar pomeni, da bo vsaka sprememba načina treniranja povzročila določene bolečine v mišicah. Vsekakor pa ni (oz. ne sme biti) cilj treninga, da povzroči bolečino temveč da na pravilen način aktivira mišice in sproži njihovo rast. Tri pogoje (mehanska obremenitev, metabolični stres, mišična »mikro-poškodba«) je potrebno doseči za rast mišic in vse tri se lahko doseže brez (velikih) bolečin.

    Rahla (če si lahko dovolim in rečem prijetna) bolečina je še sprejemljiva in kaže na vašo sposobnost prilagajanja na trening ter kakšna je vaša sposobnost okrevanja, prav tako pa po stopnji bolečine lahko (in mora) trener prilagodi program treniranja! Če se bolečine vlečejo dalj časa, je nekaj narobe in v tem primeru se pogovorite s trenerjem in spremenite program treniranja ali pa zamenjajte trenerja!

    Lahko ste močnejši, zmogljivejši, lepši in živite aktivno tudi brez bolečin oz. »musklfibra«, ni potrebno, da ste poškodovani, nesrečni in obupani pri vsakdanjem gibanju (če mene vprašate, je to v bistvu nesprejemljivo)!

    Zakaj treniraš?

    Trenerju je (oz. spet, bi moralo biti) najbolj pomembno vprašanje, ZAKAJ treniraš! Govorim o tistem resničnem »zakaj« in ne o površinskem zakaj!

    »Želim shujšati!« je površinski odgovor na »Zakaj treniraš?«! Zakaj želiš shujšati pa lahko razkrije precej več, kot se mogoče zdi na prvi pogled. Ali želiš shujšati, ker te čaka poroka in želiš dobro izgledati v obleki oz. suknjiču? Ali želiš shujšati, ker se bliža čas poletja in hočeš biti privlačen oz. privlačna na plaži?

    Ali želiš shujšati, ker te odvečna teža moti in omejuje pri vsakodnevnih aktivnostih, kot so hoja, zavezovanje čevljev (svojih ali otrokovih), posteljnih »akrobacijah« ipd.?

    Tebi IN trenerju mora biti pomemben »drugi« zakaj, tisti resnični »Zakaj treniraš?«! Vztrajnost in voljo do treninga boš imel/-a samo takrat, ko ugotoviš tisto globljo motivacijo oz. tisti pravi cilj! Preteči ljubljanski maraton ni cilj, shujšati 10kg ni cilj, narediti 100 sklec brez pavze ni cilj! ZAKAJ želiš doseči vse te stvari je CILJ! Torej, ZAKAJ treniraš?

    Zakaj ne delaš »domače naloge«?

    Trenerski posel ne prinaša velikega dobička (vsaj večini ne). S(m)o precej zaposleni ljudje, ki svoje delo opravljajo s strastjo in željo pomagati ostalim oz. tistim, ki to želijo in rabijo. Zato smo precej frustrirani, ko vidimo, da ne delate svoje »domače naloge«.

    Precej posameznikov in posameznic trenira v povprečju 2-3x tedensko, nekaj se jih (vas) najde, ki uspejo trenirati 4x na teden praviloma 1 uro, kar pomeni, da vam ostane 164 ur na teden, da izničite (oz. uničite) svoj napredek, ki ste ga dosegli pri treningu oz. treningih.

    Trener bo poskrbel, da trenirate učinkovito, toda sami morate prevzeti odgovornost, ko niste na treningu, zato upoštevajte zdravo pamet, ko gre za prehrano, pitje, počitek in življenjski stil na splošno!

    Če po določenem času (recimo 3-eh mesecih) ne vidite nikakršnega napredka, potem je nekaj narobe! Pogovorite se s trenerjem, predstavite mu svoje težave in skušajte najti drug način, ki vam bo bolj ustrezal. Predvsem je pomembno, da si postavite realne in dosegljive cilje, ne pričakujte takojšnjih rezultatov, bližnjic, čudežnih vaj, napitkov ter tablet! Če vam nekdo obljubi prav to, se obrnite in začnite teči!

    Trener ali strokovnjak za prehrano?

    Trener vam lahko svetuje glede osnov pravilnega prehranjevanja, vendar je bolje, če se glede tega posvetujete s strokovnjakom za prehrano (torej z nekom, ki ima primerno izobrazbo oz. je usposobljen za svetovanje o prehrani). Seveda je ta oseba lahko tudi trener, ki ima ustrezno kvalificiranost in znanje! Predvsem je pomembno, da se sami pozanimate tako o znanju osebe, ki vam svetuje kot tudi o podanih nasvetih.

    Potrebno se je zavedati, da en način prehranjevanja ne ustreza vsakemu (npr. isti režim prehranjevanja lahko nekomu zelo koristi, drugemu pa ne)!

    In svetoval bi vsem, da bodite pozorni predvsem pri tistih »svetovalcih«, ki ponujajo določene (svoje) izdelke, saj so posredi verjetno provizije in dodaten zaslužek (ni pa to nujno).

    Vsi, ki ste vsaj malo »firbčni« verjetno veste toliko o uravnoteženi prehrani kot (vaš) trener: veliko zelenjave, nekaj sadja, uravnotežen vnos beljakovin, (zdravih) maščob in ogljikovih hidratov, izogibanje hitri prehrani ter veliko vode! To je sicer zelo poenostavljena shema prehranjevanja in obstaja več različic dobrega prehranjevanja ampak, potrebno je najti tisto, kar ustreza tebi in čemur se lahko prilagodiš!

    A je že konec treninga?

    Skrbno načrtovan program treningov sledi nekim načelom in konceptom, ki se (določenemu) trenerju zdijo pomembni in v katere verjame, da delujejo. In v tem programu so tudi treningi, ki trajajo 30-40 min ali pa kakšno minuto več od ene ure!

    Danes obstaja prepričanje (predvsem pri vodenih treningih), da trening traja točno 60 min, nič več in nič manj. Mogoče vas bo presenetilo ampak temu ni tako! Trening oz. čas treninga je odvisen od sklopa vaj ter intenzivnosti in predvidenega vmesnega odmora in če trener zaključi trening že po 45 minutah, to ni zato, ker se mu mudi na zmenek ali v kino, temveč zato, ker je za določen trening ta čas optimalen.

    Mislim, da se danes velikokrat dogaja, da trener »na silo« podaljša trening z nepotrebnimi vajami, ki so neučinkovite ali pa celo zavirajo vaš napredek.

    Zapomnite si, da ste plačali za učinkovitost treninga in ne trajanje treninga!

    »YouTube« treningi?

    V današnjem času je očitno postalo sprejemljivo, da se t.i. trenerji »izobražujejo« preko YouTube-a ter tam povzemajo ideje za treninge in pravilno učenje izvedbe vaj. Upam, da se strinjate z mano, da tak način nikakor ni pravilen, strokoven niti spoštljiv do vseh, ki trenirajo pod vodstvom takega »trenerja«. Ideje in strokovnost mora dober trener povzemati iz strokovne literature in člankov, kjer so metode in načini dela podkrepljeni s teorijo in z raziskavami!

    Dober trener prav tako nenehno izboljšuje svoje metode in tehnike treniranja, vendar vsak nov pristop in »novo« vajo (ali sklop vaj) najprej preizkusi na sebi, preden jih začne uporabljati v svojem programu! Zavedajte se, da ne plačujete za status »preizkusnega zajčka« ampak plačujete za (kvalitetno) storitev!

    Učiti se iz lastnih napak ali napak drugih?

    Odločitev za poklic trenerja po navadi pride skozi leta samoraziskovanja, tako v fizičnem kot psihičnem smislu. Vsak posameznik (oz. posameznica) je pri treniranju doživel neuspeh in delal napake iz katerih se je učil. Po letih samoeksperimentiranja se posameznik/-ca odloči, da postane trener/-ka in deli svoje znanje ter strast do treniranja z drugimi.

    Trener vam želi pomagati, da čim hitreje dosežete svoje (realne) cilje in želje! Čim hitreje ne pomeni, da pozna bližnjice do lepe postave, pot je vedno odvisna od vaše vztrajnosti in volje! Ko oz. če najamete osebnega ali skupinskega trenerja, najamete tudi leta izkušenj in znanja. Naš namen (oz. namen trenerjev) je, da gremo na delo/trening z željo in ciljem, da iz vas potegnemo čim več ter vas naredimo čim boljše, čim bolj zmogljive, postavne, sposobne in zadovoljne!

    Želimo, da se učite iz naših napak in ne iz lastnih! Vaš uspeh ni samo naš uspeh, vaš uspeh je nam tudi v ponos, vaš uspeh je tisto, kar nam daje voljo in moč, da nadaljujemo s tem kar počnemo (vsaj pri meni je tako)!

    Upam, da sem vam pomagal pri vaši nadaljnji izbiri trenerja ali pa vsaj podal nekaj koristnih napotkov in nasvetov, na kaj bodite pozorni oz. kaj naj vas vodi pri izbiri vašega trenerja (ali vadbe)! Če nič drugega pa upam, da sem vam podal vpogled v to, kako izgleda oz. naj bi izgledal poklic trenerja ter vam popravil morebitno negativno mnenje!

    Do naslednjič!

    Adi M.

    Delite vsebino s prijatelji . . . Email this to someone
    email
    Share on Facebook
    Facebook
    Tweet about this on Twitter
    Twitter
    Share on Google+
    Google+
    Pin on Pinterest
    Pinterest